måndag 30 augusti 2010

NÅGOT STORT VAR JAG MED OM!

Mycket stort!
Min kropp mår ej bra, som ni vet, ni som känner mig nära!

På första gången på länge, har jag orkat något, lite mer.
¤ Ringa ett par vänner, mig kära.
Åtminstone börjat, på fler-hundratalslista, lång.

¤ Träffa nära och kära!

Mycket nära mitt hjärta!

I slutet på förra veckan:
¤ Min Älskade Mor Svea, orsaken till att jag finns i Norrtälje.


¤ Min kära kusindotter Frida, som var hos mig 5 härliga timmar.
Då hon dryga dygnet därefter,
var på väg till sina Läkarstudier i Linköping,
kändes det alldeles särskilt "gott"!
Hon kom in på 4 av 4 sökta läkarutbildningar.
I vanliga fall, är för mig någon med Akademisk begåvning,
absolut ej mer värd som människa, än någon annan!
Men denna tös, är mer än värd det berömmet!
Av orsaker, jag ej behöver nämna just här!

I LÖRDAGS
¤ 2 fina, fantastiska telefonsamtal, med vänner.

En början...
En gåva!

¤ Min Mor kom till mig med Färdtjänst, som senaste halvåret!
Så skönt för mig att få se henne, bilburen med andras hjälp hit till mig!
Jag som förr jag då jag kunde, hade gåvan att själv ta mig bakom ratten i bilen min,
men nu ej ens omöjligt kan komma till henne.

Så sov hon sedan över till söndag.
Så stort!

Närheten hjärta till hjärta, är den viktigaste närhet som finns!
I vår relation har vi förr varit vana,

att jag kunnat vara den som alltid funnits, lyssnat, kommit och skjutsat!
Nu, då min hemvist (rörelseomfång) är litet, oftast beegränsat till ett rum.
Smärtsamt, men sedan några år, klarar jag ej oftast mera än så.
Då är Färdtjänst för min Mor och andra goda människors bilskjuts nå´n gång, min gåva!
Att ordna det kan jag ju ännu, men fysiskt, ej alls någonting!

IGÅR SÖNDAG
Mor min sov över, skönt!
Då förmåga att uttrycka sig över telefon, ej alltid är vad vi önskar,
för att det skall kunna uttryckas som alltid står hjärtat helt nära.
Tankar jag alltid fått del av från henne. Fint!

Lättare att dela det öga mot öga, då orden ej alltid finns så lätt som man önskar.
Stort att jag trots allt svårt då jag ej längre kan vara uppe/ute,
har en Mor, som med högaktivningsvärd ålder (87 år),
är den som än med Färd- och Gåhjälp dock rör sig, med hjälp mellan oss (våra lägenheter).
Hon är Fantastisk!


KÄRT BESÖK FRÅN SKOGEN
Så kommer 2 fagra killar, 2 av 3 underbara, brorsöner.
Nu med Fjäll-Rävenbyxor m.m., direkt ifrån svampskogens arbete,
fika och skogens meditativa vila.

Den yngste, Samuel musiker, har lärt sig och är nu vår släkt"mykolog". (Svampexpert).
Den äldste, Jonas elteletekniker (förlåt titeln???), 5 år på universitet.
Jonas skall efter många års anställning kring Stockholm, äntligen på "riktigt" efter 6 års fantastisk relation, "
på riktigt" få gemensam adress och flytta ihop med sin Anna-Maria.
Min fina och underbara "brorsons-fästmö".
AnnaMaria, 5 års universitetsutbildning, ledde för henne till doktorandtjänst i Umeå.

Ni ALLA mina Älskade, Anhöriga, Vänner var ni än finns!
Ni är alla saknade, för mig, då vi ej ses!


Så ringer återigen dörren.
Högtalarrösten svarar: "Hej, det är Lena!"
Efterlängtad, är underdrift!
Vi känt varandra sedan jag flyttade till Norrtälje som barn.
Hela grundskolan gick vi tillsammans, därefter hållit kontakt alla år!

Så oerhört kär och värdefull stund!
Svårt var att avsluta den!

Men vikarierade Assistenten väntade i köket,
för att göra det hon fantastiskt snällt som inhopp tvingats komma,
för att bistå mig med.
Då alla ordinarie och vikarier var sjuka!

Som alla de stunder man ej önskar ta slut, var det.
Men Lena, du är en kär och värdefull vän!
Så, detta det fortsätter snart...!
Lycka till på ditt nya jobb!
Dina elever på Roden kommer sakna dig, tror jag mig veta!
Men du får åter uppleva nytt sammanhang,

där du blir uppskattad av ALLA, det vet jag!
Du är ju sådan, som person!
Tack Lena, för att jag fick möta dig åter,
en värdefull gåva till mig!


TACK GUD som är KÄRLEK,

för allt detta!

Inga kommentarer: