lördag 14 maj 2011

"DU MÅSTE FINNAS"

                 "Du måste Finnas!"

Sången och Bönen:
"Du måste finnas" -
   ur "Kristina från Duvemåla".

Ännu väcker denna sång, mina starka känslor.
Jag berörs starkt, när jag hör denna sång.
För texten, liksom sångens innerliga utförande!

En stark bön, med samma angelägna budskap,
  i alla tider!
En av sång-texterna, ur Musikalen "Kristina från Duvemåla".

Huvudpersonen Kristinas kamp,
som börjar i ett fattigt Sverige.
Med en svår resa, till ett nytt hemland Amerika.
Möta människor, så annorlunda, allt de tidigare mött.
Mat fanns ofta ej, att sätta på bordet. Ej ens till barnen.
Kristina och Oscar förlorar ett litet, kärt barn. Sorgen skär!
Och sedan så mycket mer!

Detta svåra liv, många fick uppleva liknande, tolkas starkt.
Den dagliga bönen, blev till slut -
  ett djupt, ångestladdat Böne-Rop!
"Du Måste Finnas!"


BÖCKERNA - "Utvandrarna"
Som den stora bokläserska jag varit, blev tacksamheten stor,
  då jag som tonåring fann triologin:
  "Utvandrar"-eposet av Wilhelm Moberg.


FILMERNA
Därefter Filmerna: "Utvandrarna".
Inte så vanligt att lyckas filma in, bra filmer,
efter ett skrivet mästerverk. Eller bra bok!
Jag tyckte mycket om dem!


MUSIKALEN
Så skrivs denna Musikal:
"Kristina från Duvemåla"
av Björn Ulveus och Benny Andersson.


Wilhelm Moberg som skrev dessa böcker, 
levde många år, i slutet av sitt liv, i Roslagen.
Sorgligt nog, avslutade han själv sitt liv,
i viken utanför sitt hus på Väddö i Roslagen.
Så svårt och smärtsamt avslut, av ett människoliv!
Att en människa känner att Livet är så svårt,
att man väljer att sluta sitt liv.
Ingen lycklig människa gör så!
Smärtsam sorg, för vem det än vara må.

Men denne man, som gjorde mycket stort och viktigt i livet,
  som författare och aktiv försvarare av dem, som ej hade det lätt i livet.
Hans egen sorg, förstod kanske därför Kristinas förtvivlan väl, inifrån.

Björn Ulveus skrev de flesta texterna till Musikalen: "Kristina från Duvemåla",
  skriven tillsammans med fantastiske Benny Andersson.
  den musikal som bygger på Wilhelm Mobergs Utvandrarepos.

Jag vet att både Wilhelm Moberg och Björn Ulveus har sagt sig vara ateister.
Jag har därför alltid varit gripen,
  av att de båda, som båda uttalade sig Ej ha en tro på någon Gud.
  har kunnat förmedla hvuvudpersonen Kristinas,
  personligt kristna tro - så varm!

Böckerna, filmerna och den fantastiska Musikalen -
som bygger på något, som jag tror många skulle kunna känt igen sig i.
De alla berör, på djupet!

Musikalen ger mig rysningar.
Lyssna på Kristinas sång här ovan,
Hennes bönerop, då kampen blivit för svår, för denna kvinna. 
I bönens rop till Gud!

Efter en svår utvandring, från ett fattigt Sverige,
till det man trodde andra "utlovande landet".
Efter månader på skutor över "det stora havet",
då många i bok och film, dog på båtfärden.
Ett skrämmande och tufft liv!

Som det såg ut, för så många svenskar, i verkliga grymma öden.
Här, i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. .

"Du Måste Finnas", här med härliga Helen Sjöholm.
Denna konsert, med sånger från Musikalen "Kristina från Duvemåla",
tillsammans med några svenskar, med kör, musiker m.fl. i "Amerika´t".

Björn & Benny, ser ut att sitta andlösa,
vid Helens sång, i länken, enligt ovan.
Andlöst i lyssnandet av sången Helen sjunger.

Så även jag, lyssnandes hemma!

Inga kommentarer: