lördag 17 maj 2014

GRATULERAR MED DAGEN! 

HIPP, HIPP, HURRA! 
GRATTIS Norge! 
Idag firar Ni er fina Nationaldag, "Syttene (17:e) Maj"!   
 Idag firas den grundlag, som skrevs på, idag, för 200 år sedan.         
                               
 "Ja, vi ELSKER dette landet...! 
Norges Nationalsång 
text: Björnstjerne Björnson 












   

    
     
JAG ERKÄNNER 
Jag har en förutfattad mening, en positiv sådan: 
"Jag uppskattar så mycket, av det jag kunnat ta del av, som har med Norge och många Norrmän, att göra!" Många norrmän ger ett fint intryck, den norska kungafamiljen, synes stå för äkthet och mänskligt djup, förmedlar en värme i det jag sett! Verkar "jordnära".   
Jag ser oerhört gärna på olika naturfilmer, dokumentärer m.m., från Norge. 
Naturen är så gudomligt vacker! 
Jag tycker att tonmelodin i Norska språket, är så vacker, med en vackert sjungande språkmelodi! Jag blir varm inombords, av glädje, av en go´ känsla!  
    
Annat jag ÄLSKAR med vårt Syskonland Norge
Jag har sedan jag första gången, då hon stod på en bergkulle och representerade Norge i Eurovisionsschlagerfestivalen eller någon idrott, eller ...? 
Det jag hörde och minns, är Sissel Kjyrkjebö , något som berörde mig djupt, och fortsatt gjort så, då jag ÄLSKAR hennes gudabenådade vackra sångröst och fina personlighet! 

DET FINNS ANNAT - JAG INTE UPPSKATTAR!
Men, den statsminister som nu är vald i Norge, står i sanning inte för en människosyn, som överensstämmer med min. Det står för något, som långt fler än hon, omhuldar! 
Så självklart förstår jag ju, att det jag självklart endast fått små delar av, är just detta. 
Delar av en större helhet. 
Ett pussel, jag endast sett en bråkdel av. Men, de pusselbitar jag fått se själv i verkligheten, på härliga semesterturer i Norge eller via media.  
Men, trots allt är det mycket, jag tycker oerhört mycket om!     
 Det vackra, i min "positiva förutfattade mening, håller trots allt". I jämförelser ... 

Jag gläds med dem idag, för deras vackra Nationaldagsfest de kunnat fira i ljuvlig försommar! Jag gläds med dem för de vackra dräkterna, program de har på runt hela landet, i Norge idag. 
Jag vet att det trots allt, finns många människor som  är födda i Norge, som inbjuds och innesluts i den annars Norgefödda befolkningen idag. 
Det jag själv gjort så många gånger i Sverige, att ta med vänner som ej är infödda i Sverige och vår kultur. De vill ej att vi skall låta bli flaggan. Tvärtom, de vill ju vara med! 
Att inbjuda dem till de svenska högtiderna, där Den svenska Nationaldagen och andra firanden behöver firas. För ALLA SVENSKAR och för våra SVENSKA VÄNNER, med annan härkomst, som önskar lära älska detta svenska land. De älskar ju det land de ej kunde stanna i!
    
Ikväll i TV, firas med Norges, Danmarks och Sveriges Kungapar sittandes på rad. 
TV-Programmet från Norge, är fantastiskt! Jag blir glad! Jag blir rörd! 
Jag önskar att ALLA, fick uppleva den dröm, de förmedlar denna speciella 200-åriga "Syttene (17:e) Maj dag"!  
GRATULERAR MED DAGEN - ALLESAMMEN - 
till 200 år i fred!     
     
Se gärna detta fina program på SVT, i efterhand, det är gott <3
Tryck på länken, nedanför bilden. 
http://www.svt.se/norge-200-ar/se-program/norge-200-ar-3

Inga kommentarer: