fredag 18 april 2014

PÅSKEN - 
  idag LÅNGFREDAG
PÅSKEN 
För mig den största högtiden, i den Kristna trons viktiga helg.   
Bearbetning av många viktiga känslor, människan möter, någon/för andra, 
  många gånger i Livet. 
PÅSKEN´s dagar - en koncentrerat helande resa, vart år. 
   
Jag möter Din blick Jesus. Jag har följt dig, var dag. 
Men detta är obegripligt!        
    
Du hänger på korset. 
De gör Dig så ont! 
Du möter MIN BLICK! 
  
Det har du gjort många gånger förr. 
Men ALDRIG som NU!
Nu ser jag - 
  nu VET DU! 
   
Du tog ditt KORS för allas vår skull!
  Det är obegripligt!
              
Där, ännu både för Dig och Mig och ALLA!
   Men, Du möter min blick, som aldrig förr! 
    
Jag förstår inte vad som händer. 
   Det gör inte Du heller. Du ropar på Din Far. 
"Min Gud, Min Gud! Varför har Du övergivit mig?" 
   Det var inte dina sista ord. Men, en kort aning av ångest! 
   
Sedan fann Du åter Ditt JAG: Du är i GUD! 
Du är en del av Gud! 
Den Mänskliga gestalten, som skulle göra det obegripliga något mer begripligt. 
    
Vi möter åter varandras blickar!
Från detta NU - är vi närmare varandra, 
än någonsin förr. 
     
  "... det var solen som förmörkades. Förhänget i templet, brast, mitt itu. 
Och Jesus ropade med röst: "Fader i dina händer lämnar jag min Ande". 
När han sagt detta, slutade han att andas". 
Officeren som såg det som hände, prisade Gud och sade: "Jesus var verkligen en rättfärdig man". 
                                                             Lukas 23:44-49
         
Mitt KONFIRMATIONS-KORS! 
 Det, jag fick av vänner, 
   som nästan alltid, hänger runt min hals.  
       
Precis, så som det rämnade på jorden, 
då när du hängde på korsets stam. 
    
Men, nu sitter det tomma korset, återigen runt min hals. 
Nästan, som ALLTID! 
Undantaget är mycket ovanligt!   
  
Det  har endast lämnat denna plats, 
   från min hals, 
   vid något enstaka tillfälle.  
Det var nyligen. 
   Då hade det gått sönder! 
Så tomt det kändes! 
  
Far Olles GRAVKORS i MÄSSING och JÄRN-SMIDE
"Tro, Hopp och Kärlek!" 
 ("ritat" av mig, enligt Far O´s, egen önskan)
















    
        
     

 
   

Min Helige Gud: 
Nu ber jag till Dig! 
   
Talar till Dig, 
från det allra största Djupet av mitt Hjärta! 
                    
Tackar för allt gott jag fått ta del av, 
  i mitt Liv!
      
Ber om HJÄLP, 
med det som jag t.ex. nu, 
i än högre grad behöver hjälp med!
Vill sluta med TACK!"   
  
Du omger mig på Alla Sidor. 
  Jag är helt i Din Hand!" 
                            Psaltaren 139:5 

TACK för Din Gudomliga KÄRLEK Y

1 kommentar:

Anonym sa...

Känsla som berör!
Allt gott till dig Kerstin!!!
Långfredag som många gånger förr, på väg, men här och nu sker livet!!!
Kram Lotta